Nyheter från det bolivarianska venezuela

Analyser och kommentarer om den bolivarianska revolutionen

28 maj 2007

Därför stödjer vi Venezuelas beslut om RCTV

Nedanstående artikel är ett initiativ för att samla arbetarrörelsen och vänstern kring solidaritet med revolutionen i Venezuela. Undertecknarna till debattartikeln kommer från olika delar av vänstern, men vi förenas i att vi inspireras av utvecklingen i Venezuela, som tar allt fler steg mot en demokratisering av samhället. Venezuela blir dag för dag mer och mer ett samhälle där människor tas tillvara, där deras behov tillfredställs - kort sagt, ett socialistiskt samhälle.

I helgen demonstrerade högern i Venezuela mot beslutet att inte låta tv-kanalen RCTV fortsätta sända via marknätet.
Detta har uppmärksammats mycket i media, och vi vill därför utreda några felaktigheter i rapporteringen, och samtidigt uttrycka vårt stöd för den venezolanska regeringens beslut. Det är uppenbart att kampanjen mot Venezuela i media har intensifierats i takt med att folket börjat ta sig makt underifrån, och drivit på regeringen att föra en verklig vänsterpolitik.
Åtgärden har beskrivits som en nedstängning. Detta är helt felaktigt, RCTV får fortsätta sända via kabel eller satellit, men lyfts ut ur marknätet då man aktivt deltog i statskuppen mot regeringen i april 2002, och dessutom upprepade gånger brutit mot lagarna som reglerar visande av reklam, nakenhet osv. I Sverige liksom i Venezuela finns en begränsad mängd marksända tv-kanaler, och därmed en uppsättning regler för att få sända via marknätet. Det är dessa regler som gjort att TV4 tidigare inte kunnat sända reklam obegränsat.

RCTV:s deltagande i kuppen uttryckte sig på en rad sätt. Stationens ägare Marcel Granier besökte t.ex. personligen presidentpalatset för att uttrycka sitt stöd till den tillfällige presidenten Pedro Carmona, som upplöste alla Venezuelas demokratiska institutioner. Man kunde också på RCTV se hur oppositionsledaren Carlos Ortega i den demonstration som inledde kuppen skrek att man skulle bege sig till presidentpalatset för att “kasta ut denna förrädare mot det venezolanska folket”. Samtidigt kunde man se en textremsa över bilderna av människor på väg till en konfrontation med de tiotusentals Chávezanhängare som då befann sig vid presidentpalatset: “Inte ett steg tillbaka” var budskapet. Utöver dessa tydliga övertramp bjöd RCTV in kuppmakare till studion, och när miljoner venezolaner gick ut på gatorna för att kräva att Chávez skulle komma tillbaka till presidentposten, vägrade de privata tv-kanalerna visa detta. Istället sände RCTV tecknad film. Man kan fråga sig hur länge TV4 skulle få fortsätta sända om de aktivt deltog i en statskupp mot den sittande regeringen.

Vi anser att det avgörande problemet i Venezuela är att ett litet fåtal mångmiljonärer kontrollerar den överväldigande delen av massmedia. Av dagstidningarna är 100 % privata, liksom 97% av tv-kanalerna och 99% av radiokanalerna. Sedan den bolivarianska revolutionen inleddes 1998 har dock de alternativa och lokala medierna blomstrat, till att nu omfatta hundratals radiostationer och webbsidor i hela landet. Fortfarande domineras medialandskapet i Venezuela kraftigt av en stark kritik mot regeringen, medan den stora majoritet av befolkningen som stödjer Hugo Chávez har svårare att göra sig hörd. Vi vill uttrycka vårt stöd för den venezolanska regeringens kamp för att bredda mediespektrat genom att stödja alternativa och lokala medier, och dess beslut att inte förnya marksändningstillståndet för RCTV när detta löper ut den 27:e maj.

Undertecknare:

Erik Andersson, Hands off Venezuela
Kalle Holmqvist, journalist och vårdare
America Vera-Zavala, författare
Kristin Linderoth, ledamot i SSU:s förbundsstyrelse
Seluah Alsaati, distriktsordförande Ung Vänster Storstockholm
Bosse Strömbäck, Vänsterpartiets partistyrelse
Peter Stolpe, ordförande SSU-Facken Stockholm
Jorge Capelán, antirasistiska tidskriften MANA
Emma Nilsson, SSU Västerbottens distriktsstyrelse
Albin Skog, vice ordförande Vänsterpartiet Västra Södermalm
Åsa Björnerbäck, ordförande SSU-Umeå
Krister Andersson, ordförande Vänsterpartiet Falun
Philip Gredfors, distriktsstyrelseledamot SSU Skåne
Mikael Åhman, styrelseledamot Marks SSU-kommun
John Lyshag, Hands off Venezuela
Martin Lööf, Hands off Venezuela
Fredrik Andersson, vice Ordförande Ung Vänster Tranås

11 kommentarer:

  • Klockan 28/5/07 19:47 , Blogger patrik sa...

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     
  • Klockan 28/5/07 21:34 , Anonymous zd^ sa...

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     
  • Klockan 29/5/07 08:26 , Anonymous Anonym sa...

    Mig veterligt är även 100% av svenska tidningar privata. Ser ni det som ett problem?

     
  • Klockan 29/5/07 19:15 , Anonymous Stina sa...

    Om vi skulle stänga svenska tv-kananler för att de vinklade nyheter eller har kapitalstarka ägare bakom sig skulle vi nog inte ha många tv-kanaler kvar i Sverige...

     
  • Klockan 30/5/07 10:19 , Blogger lisad sa...

    För några år sedan såg jag en finsk dokumentär som handlade om Venezuela, som jag inte visste så mycket om. De besuttna kämpade för att behålla sina rättigheter och motarbetade nuvarande presidenten. Men Venezuelas fattiga och av de rika utnyttjade befolkning ville ha den nuvarande presidenten och efter stora svårigheter fick han komma tillbaka och valdes med stor majoritet. Jag hoppas att han kan förverkliga sina ambitioner att göra det bättre för det så hårt prövade venezuanska folket.

     
  • Klockan 30/5/07 19:21 , Anonymous Anonym sa...

    Tack, alla undertecknare av artikeln. / Eva Hudin

     
  • Klockan 30/5/07 19:25 , Blogger Erik Andersson sa...

    anonym: Jag kan inte svara för alla som skrivit på uppropet. Poängen med procentsatserna var inte främst att visa på ett problem (även om stenhårt grepp över media från en liten minoritet är ett demokratiskt problem) utan att visa på den verkliga mediesituationen i Venezuela.

    Kritik mot Chávez strömmar ut från alla håll och kanter i Venezuela, trots att han har en överväldigande majoritets stöd.

    Stina: Nej, det har du rätt i. RCTV har inte stängts ner för att de "vinklat nyheter", utan främst för att de brutit mot venezolanska medielagar - gällande reklam, sexuellt material osv, vägrat betala böter etc - och för att de deltog i kuppen i april 2002 som avsatte alla demokratiska institutioner i Venezuela. I denna kupp stängdes för övrigt två tv-kanaler ner - båda stödde den bolivarianska revolutionen.

    Förresten:

    Jag har aktiverat kommentargranskning och inte accepterat inlägg av typen "kommunistjävel" eller längre osakliga utläggningar som tyder på bristande verklighetskontakt.

    Om ni vill föra en saklig debatt så är det fritt fram, och om ni vill ropa "censur!" så go ahead, men ni kan se på hur privat media fungerar och inse ert eget hyckleri. Era reaktionära synsätt sprids redan stup i kvarten med utgångspunkt hos CNN och Vita Huset, om ni inte ens kan bete er civiliserat finns det ingen anledning för mig att ge er ytterligare utrymme.

    Alla inlägg - hur kritiska de än är - som formuleras på ett sakligt sätt, kommer däremot att släppas igenom.

    Ärligt talat förstår jag inte varför det blir så mycket liv över att den venezolanska regeringen använder sig av en rätt som tiotals andra demokratiska regeringar tidigare gjort.

    Marknätet är en offentlig tillgång och det är upp till folket och dess representanter att besluta vad som ska sändas i det. Varför är ni inte glada över att lokal, självständig media blomstrar under Chávez?

    För övrigt, för att höra revolutionens verkliga röst, se denna video:

    http://video.google.com/videoplay?docid=6009928456860865877

    PS. Chávez mobiliserar inför hotet av en ny statskupp en demonstration i helgen, man hoppas på minst 2 miljoner deltagare. Facket har sagt att om det sker ekonomiskt sabotage kommer alla fabriker att ockuperas.

    Oppositionens problem är inte Hugo Chávez, utan det organiserade folket som aldrig mer kommer lämna över sitt land till den landsförrädiska rikemansklicken som backas upp av USA-imperialismen.

    Som de säger i Venezuelas folkrörelser: "Vi är inte med Chávez, Chávez är med OSS!". Det är för att Chávez symboliserar folkets motstånd som överklassen i hela världen hatar honom så mycket.

     
  • Klockan 31/5/07 12:11 , Blogger Fredrik Andersson sa...

    Publicerades artikeln någonstans sen?

     
  • Klockan 31/5/07 20:00 , Blogger Erik Andersson sa...

    Nej, tyvärr inte vad jag förstått. Inga tidningar har hört av sig i alla fall. Det är fortfarande fritt fram att skicka runt den till lokaltidningar, men inte så troligt att de nappar nu.

    Litegrann ironiskt att vi förvägras en röst i media i en fråga om yttrandefrihet...vi har en sån fin och fri media i väst, där alla kommer till tals!

     
  • Klockan 31/5/07 23:20 , Anonymous Alexander sa...

    Hej Erik,

    Detta är ett test om jag får skriva.

    /Alexander

     
  • Klockan 31/5/07 23:28 , Blogger Erik Andersson sa...

    Alexander, om du framför din åsikt på ett civiliserat sätt får du uttrycka vilken åsikt du vill, förutom ren rasism.

    MVH

    Erik A

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida